ROD ŻWIREK w Kołczewie, jest organizacją pożytku publicznego, założoną 30 lat temu, w ramach ówczesnych Pracowniczych Ogrodów Działkowych Polskiego Związku Działkowców. Od 21 stycznia 2015 r zmienił swój status na autonomiczne stowarzyszenie pod nazwą:

STOWARZYSZENIE OGRODOWE 

RODZINNY OGRÓD DZIAŁKOWY ŻWIREK  

Od tej chwili staliśmy się w pełni samorządni, a organami Stowarzyszenia są: 

Walne Zebranie Członków,

 Zarząd Stowarzyszenia,

Komisja Rewizyjna.

Misją ROD ŻWIREK w Kołczewie, jest stworzenie pozytywnego środowiska w stosunku do ochrony przyrody , integracja osób , które cenią sobie wypoczynek wśród natury i poczuwają się do aktywnego wypoczynku.

 Celem jego istnienia, jest realizacja działań w ramach przyjętego statutu . Nasze stowarzyszenie w Kołczewie skupia 99 rodzin. Wszyscy nasi członkowie mają możliwość obcowania z unikatową przyrodą, jaka znajduje się w otulinie Wolińskiego Parku Narodowego oblewanego od Północy Morzem Bałtyckim , sąsiadującego z wieloma jeziorami , grzybnymi lasami, urokliwymi łąkami i polami, na których to występuje bogata fauna i flora.

Poniżej przedstawiamy:

- Statut Stowarzyszenia uchwalony na Walnym Nadzwyczajnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia Ogrodowego w dniu 13.12.2015 r w Kołczewie 

- Regulamin Stowarzyszenia Ogrodowego ROD Żwirek w Kołczewie

- Regulamin korzystania z energii elektrycznej w Stowarzyszeniu Ogrodowym ROD Żwirek w Kołczewie

- Obowiązującą Ustawę o Rodzinnych Ogrodach Działkowych http://orka.sejm.gov.pl/proc7.nsf/ustawy/1148_u.ht...

STATUT

STOWARZYSZENIA OGRODOWEGO

RODZINNEGO OGRODU DZIAŁKOWEGO ŻWIREK

13 grudnia 2015r



- POSTANOWIENIA OGÓLNE -


§ 1.

  1. Stowarzyszenie ogrodowe jest dobrowolną, samorządną, trwałą organizacją społeczną zrzeszającą osoby fizyczne.

  2. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje programy działania i struktury organizacyjne oraz wprowadza niezbędne regulaminy, zarządzenia oraz przepisy porządkowe.


§ 2.

  1. Nazwa stowarzyszenia ogrodowego brzmi: Stowarzyszenie Ogrodowe „Rodzinny Ogród Działkowy ŻWIREK, i nazywane będzie w dalej części statutu Stowarzyszeniem.

  2. Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieoznaczony.

  3. Siedzibą Stowarzyszenia jest miejscowość Kołczewo.

  4. Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i logo oraz sztandaru. Wzór pieczęci i logo ustala Zarząd Stowarzyszenia.


§ 3.

    1. Terenem działań jest Rzeczpospolita Polska. Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami kraju.

    2. Głównym terenem działań Stowarzyszenia jest obszar ogrodów działkowych (położonych w Kołczewie, w województwie zachodniopomorskim), zajmowanych przez członków Stowarzyszenia oraz teren ogólny przeznaczony do wspólnego korzystania (łącznie nazywany także: „Ogrodem”).


§ 4.

      1. Działalność Stowarzyszenia jest oparta głównie na pracy społecznej jej członków.

      2. Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.

      3. Stowarzyszenie będzie dążyło do zapewnienia jego członkom i ich rodzinom aktywnego wypoczynku, rekreacji oraz możliwości prowadzenia upraw ogrodniczych na potrzeby własne.


§ 5.

  1. Celem działalności Stowarzyszenia jest założenie i prowadzenie ogrodu działkowego.

  2. Do zadań Stowarzyszenia należy w szczególności:

  • propagowanie idei ogrodnictwa działkowego w społeczeństwie, a szczególnie wszechstronnego znaczenia Ogrodu dla rodzin działkowców i mieszkańców miast oraz racjonalnego wykorzystania gruntów miejskich;

  • działanie na rzecz wszechstronnego rozwoju ogrodnictwa działkowego;

  • zagospodarowywanie Ogrodu;

  • ustanawianie praw do działek;

  • wszechstronne działanie na rzecz ochrony przyrody i środowiska;

  • organizowanie i udzielanie pomocy oraz poradnictwa w zagospodarowaniu działek i prowadzeniu upraw ogrodniczych;

  • propagowanie wiedzy ogrodniczej, ekologicznej zwłaszcza poprzez szkolenia i prowadzenie działalności wydawniczej;

  • prowadzenie działalności społecznej, wychowawczej, wypoczynkowej, rekreacyjnej i innej na rzecz osób korzystających z działek, ich rodzin oraz społeczności lokalnych.

  1. Podstawowymi celami Stowarzyszenia są:

  • zaspokajanie wypoczynkowych i rekreacyjnych potrzeb społeczeństwa poprzez umożliwianie prowadzenia upraw roślin ozdobnych oraz innych upraw ogrodniczych;

  • poprawa warunków socjalnych członków społeczności lokalnych;

  • pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie ich szans;

  • integracja wielopokoleniowej rodziny, wychowanie dzieci w zdrowych warunkach oraz zachowanie aktywności i zdrowia emerytów i rencistów;

  • integracja społeczna osób w wieku emerytalnym oraz niepełnosprawnych;

  • przywracanie społeczności i przyrodzie terenów zdegradowanych;

  • ochrona środowiska i przyrody;

  • oddziaływanie na poprawę warunków ekologicznych w gminach;

  • kształtowanie zdrowego otoczenia człowieka;

  • tworzenie warunków do udostępniania terenów zielonych dla społeczności lokalnych.

  1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele:

  • poprzez organizację spotkań ;

  • podejmując działania zmierzające do polepszania warunków wypoczynku i rekreacji oraz prowadzenia upraw na terenie ogrodu;

  • inicjując różne formy działalności i wypoczynku na terenie Ogrodu;

  • dbając o warunki bezpieczeństwa na terenie Ogrodu;

  • podnosząc świadomość ekologiczną członków Stowarzyszenia;

  • gromadząc majątek zapewniający działalność Stowarzyszenia;

  • podejmując inne niż wyżej wymienione działania.


- PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKA STOWARZYSZENIA -


§ 6.

        1. Członkowi Stowarzyszenia przysługuje prawo do:

  1. działania na rzecz Stowarzyszenia przez czynne uczestniczenie na zgromadzeniach Walnego Zebrania głosując w sprawach będących przedmiotem zebrania,

  2. zgłaszania wniosków w sprawach związanych z działalnością Stowarzyszenia i uzyskiwanie informacji o sposobie ich załatwienia,

  3. kandydowania do organów Stowarzyszenia,

  4. żądania odpisu obowiązującego statutu oraz zaznajamiania się z regulaminami wydanymi na jego podstawie,

  5. otrzymania informacji o czasie miejscu i porządku zebrania Walnego Zebrania,

  6. korzystania z infrastruktury ogrodowej.


        1. Członek Stowarzyszenia jest zobowiązany w szczególności:

  1. przestrzegać postanowień statutu, regulaminów i innych uchwał organów Stowarzyszenia,

  2. uiszczać terminowo opłaty ogrodowe,

  3. uiszczać terminowo składki,

  4. zawiadamiać Stowarzyszenie o zmianie danych zawartych w deklaracji członkowskiej, oraz danych do kontaktu (numer telefonu, adres poczty elektronicznej),

  5. korzystać z ogrodu w sposób nieutrudniający korzystanie z niego innym członkom,

  6. dbać o dobro Stowarzyszenia z poszanowaniem jego mienia,

  7. do utrzymywania działki w należytym porządku, a teren zagospodarować w sposób estetyczny.


- CZŁONKOSTWO -


§ 7.

    1. Członkami Stowarzyszenia są osoby posiadające zdolność do czynności prawnych, i które nie zostały pozbawione praw publicznych.

    2. Członkami Stowarzyszenia mogą być oboje małżonkowie.

    3. Członkiem Stowarzyszenia może zostać cudzoziemiec niemający miejsca zamieszkania w Rzeczypospolitej Polskiej.


§ 8.

  1. Warunkiem przyjęcia nowego członka Stowarzyszenia jest złożenie pisemnej deklaracji zawierającej:

  • imię (imiona) i nazwisko,

  • datę i miejsce urodzenia,

  • serię i numer dowodu osobistego lub serię i numer paszportu, numer PESEL,

  • adres zamieszkania.

  1. Decyzję o przyjęciu do Stowarzyszenia podejmuje Zarząd w formie pisemnej uchwały. Zarząd może zdecydować o przyjęciu do Stowarzyszenia w pierwszej kolejności osób mających miejsce zamieszkania w województwie zachodniopomorskim.

  2. Uchwała w sprawie przyjęcia powinna być podjęta w terminie 6 (sześciu) miesięcy od dnia złożenia deklaracji.

  3. O uchwale o przyjęciu w poczet członków oraz o uchwale odmawiającej przyjęcia zainteresowany powinien być zawiadomiony pisemnie w terminie 2 (dwóch) tygodni od dnia jej powzięcia. Zawiadomienie o odmowie przyjęcia do Stowarzyszenia powinno zawierać uzasadnienie.

  4. Od uchwały odmawiającej przyjęcia do Stowarzyszenia, zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania w terminie 21 (dwudziestu jeden) dni od daty otrzymania zawiadomienia o uchwale. Zawiadomienie powinno zawierać uzasadnienia oraz pouczenie o prawie i terminie wniesienia odwołania.

  5. Odwołanie powinno być rozpatrzone przez Walne Zebranie na najbliższym zebraniu. O decyzji Walnego Zebrania zainteresowany powinien być zawiadomiony pisemnie w terminie 2 (dwóch) tygodni od daty podjęcia uchwały wraz z jej uzasadnieniem. Decyzja Walnego Zebrania jest ostateczna.


§ 9.

Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:

  • wystąpienia;

  • wykluczenia;

  • śmierci członka Stowarzyszenia;

  • utraty przez członka Stowarzyszenia pełnej zdolności do czynności prawnych;

  • pozbawienia członka stowarzyszenia praw publicznych;


§ 10.

  1. Członek może wystąpić ze Stowarzyszenia za wypowiedzeniem w dowolnym czasie, składając Zarządowi rezygnację w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

  2. Okres wypowiedzenia wynosi 1 (jeden) miesiąc i rozpoczyna się od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po dniu zgłoszenia wystąpienia.

  3. Data wystąpienia członka ze Stowarzyszenia jest następny dzień po upływie okresu wypowiedzenia.


§ 11.

    1. Członek Stowarzyszenia, który nie wykonuje obowiązków statutowych oraz wynikających z regulaminu może zostać pozbawiony członkostwa i wykluczony ze Stowarzyszenia.

    2. Wykluczenie ze Stowarzyszenia następuje, gdy jego członek:

      1. zalega z zapłatą opłat ogrodowych przez co najmniej 6 (sześć) miesięcy liczonych od terminu płatności,

      2. zalega z zapłatą składek przez co najmniej 6 (sześć) miesięcy liczonych od terminu płatności,

      3. złośliwie lub uciążliwie narusza spokój i porządek Ogrodu.

    1. Decyzję o wykluczeniu ze Stowarzyszenia podejmuje Zarząd w formie pisemnej uchwały.

    2. O uchwale o wykluczeniu ze Stowarzyszenia Zarząd zawiadamia wykluczonego członka w terminie 2 (dwóch) tygodni od dnia powzięcia uchwały o wykluczeniu. Zawiadomienia zawiera uzasadnienie oraz pouczenie o prawie odwołania się do Komisji Rewizyjnej w terminie 21 (dwudziestu jeden) dni od daty otrzymania zawiadomienia o wykluczeniu.

    3. Odwołanie powinno zostać rozpatrzone przez Komisję Rewizyjną w terminie 2 (dwóch) tygodni. O decyzji Komisji Rewizyjnej zainteresowany powinien być zawiadomiony pisemnie w terminie 2 (dwóch) tygodni od daty podjęcia uchwały wraz z jej uzasadnieniem. Decyzja Komisji Rewizyjnej jest ostateczna.


- ORGANY STOWARZYSZENIA -


§ 12.

  1. Organami Stowarzyszenia są:

  1. Walne Zebrania Członków (nazywane także Walnym Zebraniem);

  2. Zarząd Stowarzyszenia (nazywany także Zarządem);

  3. Komisja Rewizyjna.

  1. Kadencja Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej trwa 5 (pięć) lat.

  2. W skład organów Stowarzyszenia mogą wchodzić tylko jego członkowie.

  3. Jeżeli skład organu Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.

  4. Członkowie Zarządu, Komisji Rewizyjnej mogą zostać odwołani, jeżeli nie wykonują swoich obowiązków lub działają na szkodę Stowarzyszenia.

  5. Decyzje organów Stowarzyszenia zapadają w formie uchwał.

  6. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów, chyba że ustawa lub statut stanowią inaczej.

  7. Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków ilością 2/3 (dwóch trzecich) głosów przy obecności co najmniej 3/4 (trzech czwartych) członków Stowarzyszenia.


§ 13.

        1. Walne Zebranie Członków jest najwyższym organem Stowarzyszenia.

        2. Walne Zebranie tworzą członkowie Stowarzyszenia.

        3. Do wyłącznej właściwości Walnego Zebrania należy:

      1. uchwalenie statutu oraz uchwalanie zmian w statucie,

      2. uchwalenie regulaminu stowarzyszenia oraz uchwalanie jego zmian,

      3. uchwalenie regulaminów działania Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej,

      4. wybór członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej,

      5. odwoływanie członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej,

      6. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu,

      7. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Komisji Rewizyjnej, zatwierdzanie sprawozdań rocznych i sprawozdań finansowych oraz podejmowanie uchwał co do wniosków członków Stowarzyszenia, Komisji Rewizyjnej lub Zarządu w tych sprawach i udzielanie absolutorium członkom Zarządu,

      8. podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku,

      9. wyrażenie zgody na oddanie działki bezpłatne użytkowanie instytucjom prowadzącym działalność społeczną, oświatową, kulturalną, wychowawczą, rehabilitacyjną, dobroczynną lub opieki społecznej.

        1. Zwyczajne zebranie Walnego Zebrania zwołuje Zarząd przynajmniej raz w roku, nie później niż do dnia 1 lipca.

        2. Zarząd zwołuje zebranie Walnego Zebrania także na żądanie Komisji Rewizyjnej oraz na pisemny wniosek co najmniej połowy członków Stowarzyszenia. Zarząd może zwrócić się do Komisji rewizyjnej z wnioskiem o zwołanie Walnego Zebranie, jeżeli będzie to konieczne ze względu na prowadzenie spraw Stowarzyszenia.

        3. O czasie miejscu i porządku zebranie Walnego Zebrania Zarząd zawiadamia na piśmie członków Stowarzyszenia, Komisję Rewizyjną, co najmniej na 14 (czternaście) dni przed terminem zebrania. Zarząd doręcza zawiadomienia za pośrednictwem operatora pocztowego lub doręczając zawiadomienie bezpośrednio za pokwitowaniem. Zawiadomienie może być wysłane pocztą elektroniczną, jeżeli członek uprzednio wyraził na to pisemną zgodę, podając adres, na który zawiadomienie powinno być wysłane.

        4. Uprawnieni do żądania zwołania Walnego Zebrania mogą żądać zamieszczenia oznaczonych spraw na porządku jego obrad pod warunkiem wystąpienia z tym żądaniem co najmniej na 5 (pięć) dni przed terminem zebrania Walnego Zgromadzenia.


§ 14.

  1. Zarząd Stowarzyszenia składa się od 3 (trzech) do 5 (pięciu) członków. Zarząd wybiera ze swego grona: Prezesa, Wiceprezesa (Wiceprezesów), Sekretarza.

  2. Liczbę członków zarządu ustala Walne Zebranie.

  3. Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz.

  4. Zarząd podejmuje decyzje we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów Stowarzyszenia.

  5. Do składania oświadczeń woli, w tym do zaciągania zobowiązań majątkowych, w imieniu Stowarzyszenia wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu.


§ 15.

  1. Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:

  1. zawieranie umów dzierżawy działkowej,

  2. prowadzenie spraw w przedmiocie wygaśnięcia prawa do działki,

  3. zatwierdzanie przeniesienia praw do działki,

  4. podejmowanie uchwał w sprawach przyjęcia członków do Stowarzyszenia,

  5. ustalanie wysokości opłat ogrodowych,

  6. ustalanie wysokości składek członkowskich oraz wpisowego,

  7. zabezpieczenie majątku Stowarzyszenia,

  8. sporządzanie rocznych sprawozdań i sprawozdań finansowych, przedkładanie ich Komisji Rewizyjnej i do zatwierdzenia Walnego Zebrania,

  9. zwoływanie zebrań Walnego Zebrania oraz Komisji Rewizyjnej,

  10. prowadzenie ewidencji działek.

  1. Zarząd wyznacza termin zebrania w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

  2. Zasady działania Zarządu może określać regulamin zarządu.

  3. Zarząd składa sprawozdanie ze swej działalności Komisji Rewizyjnej oraz na Walnym Zebraniu.

  4. Ogłoszenia (zawiadomienia) związane z funkcjonowaniem Ogrodu, w szczególności dotyczące obowiązku wnoszenia opłat, mogą być zamieszczane przez Zarząd na tablicy informacyjnej oraz   na stronie internetowej Stowarzyszenia: www.rodzwirek.pl.


§ 16.

    1. Komisja Rewizyjna sprawuje kontrolę wewnętrzną nad działalnością Stowarzyszenia.

    2. Do Komisji Rewizyjnej wchodzą kandydaci na członków Komisji Rewizyjnej, którzy otrzymali największą ilość głosów oddanych na Walnym Zebraniu.

    3. Komisja Rewizyjna składa się od 3 (trzech) do 5 (pięciu) członków.

    4. Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego.

    5. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

      1. składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu i zgłaszanie wniosków w przedmiocie absolutorium ustępującemu Zarządowi,

      2. prowadzenie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich,

      3. prowadzenie okresowych kontroli uiszczania opłat ogrodowych,

      4. składanie wniosków z kontroli na Walnym Zebraniu.


- REGULAMIN STOWARZYSZENIA -


§ 17.

  1. Uchwalenie Regulaminu Stowarzyszenia należy do kompetencji Walnego Zebrania.

  2. Projekt regulaminu przygotowywany jest przez Zarząd.

  3. Zmiana regulaminu następuje w trybie właściwym do jego uchwalenia.


- OPŁATA OGRODOWA -


§ 18.

              1. Członek Stowarzyszenia, a także osoba niezrzeszona posiadająca działkę na terenie Ogrodu, zobowiązana jest do ponoszenia opłaty wynikającej z uczestnictwa w pokrywaniu kosztów funkcjonowania Ogrodu, a w szczególności związanej z zarządzaniem, utrzymaniem terenu ogólnego i infrastruktury ogrodowej (opłata ogrodowa).

              2. Wysokość opłaty ogrodowej jest ustalana przez Zarząd. Decyzja o wysokości opłaty ogrodowej podejmowania jest na podstawie informacji o ponoszonych kosztach związanych z funkcjonowaniem Ogrodu, ze szczególnym uwzględnieniem kosztów zużywanej energii elektrycznej na danej działce.

              3. Opłata ogrodowa uiszczana jest w terminie do dnia 31 maja danego roku, w sposób określony w § 20 ust. 3 niniejszego statutu.

              4. Stowarzyszenie zawiadamia zobowiązanych do ponoszenia opłaty ogrodowej, w sposób ustalony w § 15 ust. 5 niniejszego statutu, o zmianie wysokości opłaty ogrodowej w terminie 14 (czternastu) przed upływem terminu do wnoszenia opłat ogrodowych, nie później jednak niż do końca miesiąca poprzedzającego ten termin.


- SKŁADKI, WPISOWE -


§ 19.

  1. Wysokość składki członkowskiej oraz wpisowego ustalana jest przez Zarząd.

  2. Składki członkowskie powinny być wpłacane do dnia 31 maja danego roku. Nowy członek Stowarzyszenia zobowiązany jest do uiszczania składek po otrzymaniu informacji o przyjęciu do Stowarzyszenia.

  3. Wpisowe stanowi jednorazową opłatę wnoszoną przez nowego członka Stowarzyszenia po otrzymaniu informacji o przyjęciu do Stowarzyszenia.

  4. Małżonkowie będący członkami Stowarzyszenia, opłacają jedną składkę członkowską, jedno wpisowe, jedną opłatę na rzecz Stowarzyszenia i inne świadczenia uchwalone przez Walne Zebranie w wymiarze przypadającym na jedną działkę.


- MAJĄTEK I FUNDUSZE STOWARZYSZENIA -


§ 20.

  1. Majątek Stowarzyszenia stanowią:

  • nieruchomość;

  • ruchomości;

  • środki pieniężne oraz inne prawa majątkowe.

  1. Majątek Stowarzyszenia powstaje:

  • ze składek członkowskich, wpisowego, wpłat członków;

  • darowizn oraz spadków, zapisów;

  • dotacji oraz z ofiarności publicznej.

  1. Wpłaty na rzecz Stowarzyszenia dokonywane są na konto bankowe Stowarzyszenia.

  2. Majątkiem Stowarzyszenia gospodaruje Zarząd.

  3. Majątek Stowarzyszenia nie podlega podziałowi między jego członków.


§ 21.

  1. Stowarzyszenie prowadzi ewidencję działek. W tym celu jest utworzony rejestr zawierający podstawowe dane:

  • numer porządkowy działki;

  • powierzchnię działki;

  • imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania osoby lub osób, którym przysługuje tytuł prawny do działki;

  • rodzaj tytułu prawnego przysługującego do działki.

              1. Organem odpowiedzialnym za prowadzenie ewidencji działek jest Zarząd, który dokonuje wpisów ewidencji w przypadku jakichkolwiek zmian.

§ 22

  1. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

  2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 9 stycznia 2014 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2014 r., Poz. 40) oraz innych ustaw.





REGULAMIN

STOWARZYSZENIA OGRODOWEGO ROD ŻWIREK

w Kołczewie

ROZDZIAŁ I

Przepisy wstępne

§ 1

  1. Regulamin rodzinnego ogrodu działkowego , zwany dalej „regulaminem”, określa szczegółowe zasady dotyczące zagospodarowania i użytkowania działki oraz funkcjonowania i zagospodarowania rodzinnego ogrodu działkowego prowadzonego przez Stowarzyszenie Ogrodowe ROD Żwirek w Kołczewie , zwanego dalej „stowarzyszeniem „ , a także zasady współżycia społecznego obowiązujące na ternie ogrodu.
  2. Regulamin obowiązuje wszystkich przebywających na obszarze Rodzinnego Ogrodu Działkowego SO ROD Żwirek w Kołczewie .
  3. Rodzinnym ogrodem działkowym , zwanym dalej Stowarzyszeniem Ogrodowym Rodzinny Ogród Działkowy Żwirek w Kołczewie , w rozumieniu regulaminu jest wyłącznie ogród w rozumieniu ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych .

§ 2

Zasady zakładania i funkcjonowania rodzinnych ogrodów działkowych oraz zarządzania nimi regulują w szczególności :

  1. Ustawa z dnia 13 grudnia 2013r o rodzinnych ogrodach działkowych , zwana dalej „ustawą „
  2. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989r – Prawo o Stowarzyszeniach
  3. Ustawa z dnia 7 lipca 1994r – Prawo Budowlane
  4. Ustawa z dnia 1 lipca 2011r. – O utrzymaniu czystości porządku w gminach
  5. Ustawa z dnia 3 lipca 2001r – Prawo lotnicze
  6. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r – O ochronie przyrody
  7. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r – Prawo ochrony środowiska
  8. Statut SO ROD Żwirek w Kołczewie zwany dalej „statutem”
  1. Prawo miejscowe , a w szczególności Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego

§ 3

Stowarzyszenie zakłada i prowadzi rodzinne ogrody działkowe na gruntach przekazanych lub nabytych na ten cel i zarządza nimi poprzez swoje organy .

§ 4

ROD stanowi wydzielony obszar gruntu, podzielony na tereny ogólne i działki oraz wyposażony jest w infrastrukturę niezbędną do jego prawidłowego funkcjonowania .

§ 5

ROD , będący urządzeniem użyteczności publicznej , spełnia pozytywną rolę w urbanistyce i ekosystemie miast i osiedli , tworzeniu warunków życia społeczności lokalnych i działkowych rodzin. Szczególne znaczenie ROD polega na kształtowaniu środowiska , ochronie i zachowaniu składników przyrody , prowadzeniu i propagowaniu działalności ekologicznej , prowadzeniu działalności na rzecz społeczności lokalnej i rekreacyjnej .

§ 6

  1. Działka jest podstawową jednostką przestrzenną w ROD , której powierzchnię ustala się w granicach do 500 m ².
  2. Powierzchnie i granice działki musza być zgodne z planem zagospodarowania ROD .
  3. Działka nie podlega podziałowi na mniejsze jednostki przestrzenne .
  4. W przypadku wnoszenia przez działkowca zastrzeżeń co do wielkości jego działki , koszty związane z wszelkimi pracami geodezyjnymi oraz ewentualnymi naniesieniami ich zmian na mapach geodezyjnych ponosi wnioskodawca prac .

§ 7

  1. Działka w ROD przeznaczona jest do zaspokajania potrzeb działkowca i jego rodziny w zakresie aktywnego wypoczynku i rekreacji .
  2. Działka ma szczególne znaczenie dla integracji wielopokoleniowej rodziny , wychowania dzieci i młodzieży , zachowania aktywności i zdrowia ludzi trzeciego wieku oraz poprawy warunków bytowych rodzin.
  3. Działka w ROD nie może być wykorzystywana do innych celów , niż określone w ust 1., a przede wszystkim obowiązuje całkowity zakaz prowadzenia na działce działalności gospodarczej oraz wynajmowania części lub całej działki .
  4. Zakaz określony w ust.3 , stosuje się odpowiednio do budynku rekreacyjnego .

§ 8

  1. Działkowcem jest pełnoletnia osoba fizyczna uprawniona do korzystania z działki w ROD na podstawie prawa do działki nabytego zgodnie z ustawą .
  2. Podstawą członkowstwa w Stowarzyszeniu jest złożenie przez osobę zainteresowaną deklaracji członkowskiej oraz podjęcie przez Zarząd uchwały o wyrażeniu zgody na przyjęcie w poczet członków .
  3. Zarząd może odmówić zgody na członkowstwo w Stowarzyszeniu w przypadku gdy zainteresowany :

a) Postępuje w sposób sprzeczny z postanowieniami statutu i ustawami o ROD i Stowarzyszeniach

b) Nie wywiązuje się z obowiązków płatniczych związanych z użytkowaniem działki lub pokrywaniem kosztów wspólnych przedsięwzięć remontowo -inwestycyjnych na ternie ogrodu lub w jego okolicy .

4.Uchwała o przyjęciu lub nie przyjęciu do Stowarzyszenia powinna być podjęta na posiedzeniu Zarządu przed upływem 6 miesięcy od dnia złożenia przez działkowca deklaracji członkowskiej .

5.Uchwała zwierająca odmowę zgody na nabycie członkowstwa wymaga pisemnego uzasadnienia .

6.Zarząd niezwłocznie doręcza uchwałę zainteresowanemu. Uchwała Zarządu o wyrażeniu zgody na nabycie członkowstwa jest podstawą do wpisu na listę członków. Za dzień nabycia członkowstwa w Stowarzyszeniu uważa się dzień podjęcia przez Zarząd uchwały o wyrażeniu w tej sprawie zgody na nabycie członkowstwa .

7. W istniejącym ROD prawo do działki ustanawia Zarząd Stowarzyszenia prowadzącego ROD na podstawie umowy dzierżawy działkowej zawartej z działkowcem.

§ 9

  1. Działkowiec Stowarzyszenia jest uprawniony do :

a) Występowania do Zarządu Stowarzyszenia we wszystkich sprawach dotyczących zagospodarowania i użytkowania ROD i działki

b)Korzystania z biblioteki ogrodowej

c)Zgłaszania wniosków dotyczących funkcjonowania i zarządzania ROD

d)Występowania do Komisji Rewizyjnej ROD w sprawach ROD

e) Korzystania z urządzeń i narzędzi wspólnych ROD

f) Uczestniczenia we wszystkich imprezach i uroczystościach organizowanych przez Stowarzyszenie

2.Członek Stowarzyszenia prowadzący ogród ma prawo :

a) Brać czynny udział w walnym zebraniu Stowarzyszenia

b) Wybierać i być wybieranym do Organów Stowarzyszenia

c) Zwracać się do organów Stowarzyszenia o ochronę swoich praw i interesów w zakresie członkowstwa w Stowarzyszeniu

3.Działkowiec ma obowiązek:

a) Przestrzegać Ustawy o ROD i Stowarzyszeniach , Statutu SO ROD Żwirek w Kołczewie ,

b) Przestrzegać zasad i norm współżycia społecznego

c) Użytkować przydzieloną mu działkę zgodnie z ustawami i regulaminem stowarzyszenia

d) Działać w interesie ROD

e) Terminowo uiszczać opłaty uchwalone przez Stowarzyszenie prowadzące ogród , a w przypadku zwłoki – wraz z obowiązującymi odsetkami ustawowymi

f) Aktualizować na bieżąco swoje dane osobowe ,a szczególnie adres do korespondencji

g) Dbać o mienie ROD

§ 10

  1. Urządzenia ROD przeznaczone do wspólnego korzystania przez użytkowników działek są własnością Stowarzyszenia prowadzącego ogród.
  2. Nasadzenia , urządzenia i obiekty znajdujące się na działce, wykonane lub nabyte ze środków finansowych użytkownika działki , stanowią jego własność .

ROZDZIAŁ II

Zasady organizacyjne rodzinnego ogrodu działkowego

§ 11

  1. Organami samorządu w Stowarzyszeniu są :

a) Walne zebranie Stowarzyszenia prowadzącego ROD – dalej zwane „walne „

b) Zarząd Stowarzyszenia prowadzącego ROD – dalej zwany „ zarząd”

c) Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia prowadzącego ROD – dalej zwana „komisja rewizyjna „

2.Członkami organów samorządu Stowarzyszenia w ROD mogą być – na zasadach określonych w Statucie – wyłącznie członkowie Stowarzyszenia

§ 12

  1. Ustępujący Zarząd oraz Komisja Rewizyjna wydają nowo wybranemu Zarządowi oraz Komisji Rewizyjnej , posiadane ruchomości i nieruchomości oraz dokumentację , pieczątki Stowarzyszenia w formie protokołu zdawczo-odbiorczego . Ustępujące organy dokonują przekazania niezwłocznie , nie później jednak niż 3 dni od wygaśnięcia mandatu.
  2. Przekazanie , o którym jest mowa w ust.1 dotyczy także zawieszonych (odwołanych) organów lub składających rezygnację członków tych organów
  3. Niewykonanie przez ustępujące organy Stowarzyszenia lub ich członków obowiązków określonych w ust.1 , stanowi rażące naruszenie przepisów i stanowi podstawę do podjęcia wyegzekwowania na drodze prawnej zwrotu ruchomości , nieruchomości , dokumentacji , pieczątek będących własnością Stowarzyszenia .
  4. Z chwilą wygaśnięcia mandatu członka organu w ROD tracą ważność udzielone mu pełnomocnictwa i upoważnienia , w tym także do dysponowania środkami finansowymi znajdującymi się w kasie i na rachunkach bankowych ROD.
  5. Członek zarządu lub komisji rewizyjnej składając swoją rezygnację przed upływem kadencji ponosi wszystkie koszty związane z wykreśleniem z KRS i ewentualnymi kosztami zwoływania walnego zebrania zatwierdzającego wybór następcy.

ROZDZIAŁ III

                   Walne zebranie rodzinnego ogrodu działkowego Stowarzyszenia

§ 13

  1. Najwyższym organem ROD jest walne zebranie Stowarzyszenia . Prawo uczestniczenia z możliwością głosowania , prawem wyboru i zabierania głosu przysługuje wyłącznie członkowi Stowarzyszenia .
  2. Działkowcy nie będący członkami Stowarzyszenia prowadzącego ogród mogą uczestniczyć w walnym zebraniu w roli obserwatorów i za zgodą przewodniczącego zebrania występować z wnioskami .
  3. Walne mogą być zwyczajne i nadzwyczajne .
  4. Zwyczajne walne dzielą się na :

a) Sprawozdawczo – wyborcze – co 5 lat

b) Sprawozdawcze – co roku

§ 14

  1. Walne odbywa się w terminie określonym w Ustawie o ROD.
  2. O terminie , miejscu i porządku walnego Zarząd zawiadamia pisemnie – za pośrednictwem operatora doręczającego lub doręczając zawiadomienie bezpośrednio za pokwitowaniem – członków Stowarzyszenia na co najmniej 14 dni przed terminem walnego. Zawiadomienie może być wysłane członkowi Stowarzyszenia pocztą elektroniczną , jeżeli uprzednio członek wyraził na to pisemną zgodę , podając adres e-mail . Zawiadomienie to powinno być również umieszczone na ogrodowych tablicach informacyjnych i stronie internetowej ROD.
  3. Nie później niż do 1 lipca Stowarzyszenie przedstawia działkowcom informację finansową dotyczącą prowadzenia ROD. Powyższa informacja powinna zawierać wydatki i wpływy w podziale na źródła pochodzenia i wydatkowane cele . Informacja musi być udostępniona w sposób umożliwiający zapoznanie się z nią przez wszystkich działkowców .
  4. Ograniczenie , którym mowa w ust.1 , nie dotyczy zebrań walnych nadzwyczajnych.

§ 15

  1. Nadzwyczajne walne , zwołane w trybie i na zasadach określonych statutem i regulaminem , może podejmować uchwały wyłącznie w sprawach , dla których zostało zwołane i uwidocznionych w zawiadomieniach dostarczonych członkom Stowarzyszenia .
  2. Nadzwyczajne walne może być zwołane w każdym terminie do rozpatrzenia spraw należących do kompetencji walnych zebrań sprawozdawczych i sprawozdawczo-wyborczych Stowarzyszenia .

§ 16

W SO ROD mogą się odbywać zebrania działkowców o charakterze porządkowym i informacyjnym w sprawach nie zastrzeżonych dla walnych zebrań Stowarzyszenia .

ROZDZIAŁ IV

Zarząd rodzinnego ogrodu działkowego

§ 17

Zarząd prowadzi sprawy SO ROD i reprezentuje go na zewnątrz według zasad określonych w Statucie. Zarząd wybiera w swoim składzie Prezesa , 1 i 2 , wiceprezesa , sekretarza , skarbnika .

§ 18

Dla sprawnego wykonywania swoich zadań , Zarząd może, w zależności od potrzeb powoływać spośród członów Stowarzyszenia komisje problemowe stałe i doraźne .

  1. Przewodniczącymi powołanych Komisji są desygnowani przez Zarząd jego członkowie
  2. Zarząd może powołać gospodarza SO ROD . Funkcji tej nie może piastować osoba wybrana do organów SO ROD tj. Zarządu lub Komisji Rewizyjnej .
  3. Sprawy gospodarcze zapewniające właściwe funkcjonowanie SO ROD i obsługa techniczna infrastruktury ogrodowej należą do obowiązków gospodarza.
  4. Nadzór nad pracami komisji i gospodarza SO ROD sprawuje wyznaczony członek Zarządu .

§ 19

  1. Zarząd obraduje na posiedzeniach i podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów przy obecności ponad połowy liczby członków Zarządu ustalonej na walnym
  2. Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes Zarządu w związku z potrzebą podjęcia uchwał w sprawach organizacyjnych Stowarzyszenia w chwili wystąpienia potrzeb nie rzadziej niż 1 zebranie Zarządu na kwartał .

§ 20

  1. Uchwały Zarządu sporządzane są w formie pisemnej pod rygorem ich nieważności .
  2. Uchwały bezpośrednio dotyczące działkowca sporządzane są jako odrębne dokumenty dla każdej sprawy , uchwały takie Zarząd doręcza zainteresowanemu .

§ 21

Zarząd zobowiązany jest do gromadzenia i przechowywania środków finansowych Stowarzyszenia na kontach bankowych .

  1. Zarząd przyjmuje od działkowców wszelkie wpłaty tylko poprzez konta bankowe Stowarzyszenia .

§ 22

  1. W przypadku nie opłacenia w terminie opłat ogrodowych , za energię elektryczną , składki członkowskiej lub innych opłat na rzecz Stowarzyszenia w ustalonym terminie przez walne , Zarząd obowiązany jest naliczać odsetki ustawowe za zwłokę licząc od dnia następnego po ustalonym terminie .
  2. Nie dokonanie wpłaty za zużyta energię elektryczną , wg wskazań pod-licznika , w terminach ustalonych przez Zarząd skutkuje działaniami opisanymi w Regulaminie korzystania z energii elektrycznej na terenie zarządzanego przez Stowarzyszenie . (Załącznik nr 1 regulaminu )
  3. Jeśli dzień oznaczony jako termin wpłaty jest dniem ustawowo wolnym od pracy , termin upływa dnia następnego.
  4. Za dzień wpłaty uznaje się datę wpływu środków na konto bankowe Stowarzyszenia .

§ 23

  1. W przypadku opóźnienia wpłaty opłat ogrodowych, składki członkowskiej lub innych opłat na rzecz SO ROD , Zarząd wzywa działkowca pisemnie listem poleconym lub za pomocą poczty elektronicznej , o ile działkowiec wyraził na to zgodę , do dokonania wpłaty należności w oznaczonym terminie informując jednocześnie , że niewykonanie wezwania ( w całości lub w części )zagrożone jest przewidzianymi sankcjami w Ustawie o ROD, statucie SO ROD i regulaminie.
  2. Zarząd może wypowiedzieć umowę dzierżawy działkowej , nie później niż na miesiąc , naprzód na koniec miesiąca kalendarzowego , jeśli działkowiec jest w zwłoce z zapłatą opłat ogrodowych związanych z utrzymaniem działki na rzecz Stowarzyszenia za korzystanie z działki co najmniej 6 miesięcy pomimo uprzedzania go na piśmie o zamiarze wypowiedzenia umowy i wyznaczenia dodatkowego , miesięcznego terminu do zapłaty zaległości i bieżących należności .
  3. Pisemne wezwanie , o którym jest mowa w ust.1 doręcza się działkowiczowi bezpośrednio za pokwitowaniem lub za pośrednictwem poczty ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Koszty wezwania obciążają działkowca. Dwukrotne zawiadomienie za potwierdzeniem zwrotnym dostarczone do działkowca uznaje się za korespondencję dostarczoną .

§ 24

Zarząd prowadzi ewidencję działek . Ewidencja powinna zawierać dane określone art. 51 Ustawy . Ponadto Zarząd zobowiązany jest do gromadzenia dokumentów potwierdzających prawo działkowca do działki .Ewidencja powinna być prowadzona w formie papierowej i pomocniczo może być prowadzona elektronicznie .Ewidencja papierowa powinna być przechowywana na ternie ogrodu.

§ 25

Zarząd odpowiedzialny jest za właściwe przechowywanie dokumentacji SO ROD , ewidencji działek , działkowców , walnych ,posiedzeń zarządu, finansowej i innych ważnych z punktu widzenia interesów oraz funkcjonowania SO ROD. Dokumentacja dotycząca prawa do użytkowania działki i ewidencji działek , działkowców przechowywana jest dożywotnio. Dokumentacja z posiedzeń Zarządu i Komisji Rewizyjnej powinna być przechowywana przez minimum 10 lat .

§ 26

  1. Zarząd obowiązany jest do działania na rzecz bezpieczeństwa osób i mienia na ternie SO ROD w Kołczewie . W tym celu zarząd przedstawia walnemu propozycje dotyczące tego problemu zapewniające bezpieczeństwo na zarządzanym terenie.
  2. Propozycje , o których mowa w ust. 1 , uwzględniają w szczególności możliwość monitorowania terenu Stowarzyszenia , jego ochrony we własnym zakresie lub przez wykwalifikowany podmiot, budowy urządzeń służących podniesienia bezpieczeństwa działkowców ( min. Właściwe oświetlenie , monitoringu audio wizyjnego itd.) , a także współpracę z organami porządkowymi.

§ 27

Zarząd organizuje w Stowarzyszeniu imprezy kulturalne i integracyjne , a w szczególności dzień działkowca, inicjuje współpracę z domami kultury i innymi placówkami i organizacjami społecznymi .

§ 28

Prezes Zarządu może prowadzić biuro, odpowiada za jego funkcjonowanie i jest jego kierownikiem w rozumieniu kodeksu pracy

  1. Biuro wykonuje czynności administracyjne niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania Stowarzyszenia .
  2. W biurze mogą być zatrudnieni członkowie zarządu . Zatrudnienie nie jest związane z pełnioną funkcją , lecz wykonywaniem zadań określonych w zakresie czynności .
  3. Do powołania biura niezbędne jest ujęcie kosztów jego funkcjonowania uchwalonych przez walne zebranie w okresie kadencji Zarządu.
  4. Biuro prowadzi się zgodnie z wymogami kodeksu pracy i innymi obowiązującymi w tej mierze przepisami.
  5. Nadzór nad wydatkami biura prowadzi Komisja Rewizyjna .

§ 29

Księgowość Stowarzyszenia prowadzona jest w oparciu o ogólnie obowiązujące przepisy prawa finansowego i ustawy o rachunkowości.

ROZDZIAŁ V

Działalność kontrolna w Stowarzyszeniu

§ 30

Działalność kontrolną w Stowarzyszeniu prowadzi Komisja Rewizyjna .

§ 31

  1. Komisja Rewizyjna ma obowiązek przeprowadzania okresowych ocen działalności Zarządu w tym nie mniej niż dwa razy w roku kalendarzowym , kontroli i oceny działalności zarządu , w tym finansowej .
  2. Z każdej kontroli Komisja Rewizyjna winna sporządzić w wersji pisemnej Protokół pokontrolny , a jeden z jego egzemplarzy powinien być przedłożony do wiadomości Zarządu .
  3. Komisja Rewizyjna w szczególnych wypadkach po stwierdzeniu nieprawidłowości finansowych występuje z wnioskiem do Zarządu o zwołanie nadzwyczajnego walnego.

ROZDZIAŁ VI

Zagospodarowanie rodzinnego ogrodu działkowego

§ 32

  1. Zagospodarowanie SO ROD oraz budowa podstawowych urządzeń infrastruktury należą do podstawowych zadań Stowarzyszenia.
  2. Podstawą budowy, wyposażania i urządzania SO ROD jest plan zagospodarowania terenu Stowarzyszenia .
  3. Wniosek o zmianę planu zagospodarowania SO ROD składa zarząd , na podstawie stwierdzonych potrzeb lub wniosku złożonego przez działkowca .
  4. Zmiany w planie zagospodarowania SO ROD dokonuje Zarząd . Zmiany w planie zagospodarowania SO ROD nie mogą powodować zwiększenia powierzchni działki poza normę określoną w ustawie .
  5. W przypadku gdy zmiany są wnoszone indywidualnie przez działkowca ponosi on wszystkie skutki finansowe związane z realizacją jego wniosku.

§ 33

Plan zagospodarowania obszaru gruntów Stowarzyszenia oparty jest na podkładzie geodezyjnym , określa granice ogrodu , jego podział na działki z zaznaczeniem ich granic , powierzchni , ich numeracji oraz podstawową infrastrukturę SO ROD.

§ 34

  1. Infrastrukturę SO ROD stanowią urządzenia , będące własnością Stowarzyszenia , służące do wspólnego użytkowania przez osoby korzystające z działek oraz do prawidłowego funkcjonowania SO ROD , a szczególności :

a) Ogrodzenie zewnętrze wraz z bramami

b) Drogi ogrodowe i aleje

c) Miejsca postojowe

d) Place gospodarcze , tereny rekreacyjne , sportowe , ogródki jordanowskie i inne tereny użytku ogólnego .

e) Dom działkowca, budynki administracyjno-gospodarcze , hydrofornie ,sanitariaty

f) Pasy zieleni ochronnej

g) Drzewa i krzewy ozdobne oraz pozostała zieleń ogrodowa

h) Sieć energetyczna

i) Sieć wodociągowa

j) Sieć kanalizacyjna

k) Inne media

§35

1.Lokalizacja miejsc postojowych powinna uwzględniać potrzeby działkowców , funkcjonalność , wpływ na środowisko naturalne oraz powinna być możliwie najmniej uciążliwa dla działkowców

2.Na parkingu lub w miejscu parkowania auta na działce po zakończeniu podróży lub przed jej rozpoczęciem silnik nie powinien dłużej pracować niż 1 minutę .

§ 36

Zarząd zobowiązany jest zapewnić funkcjonalność ciągów komunikacyjnych ( alejek i dróg ogrodowych ) aby spełniały normy przeciwpożarowe zgodne z normami Krajowego Systemu Ratownictwa i Państwowej Straży Pożarnej .

§ 37

Zarząd odpowiada za zgodne z obowiązującym prawem , w tym miejscowym ,zorganizowanie gromadzenia i usuwania odpadów z terenu Stowarzyszenia .

ROZDZIAŁ VII

Zagospodarowanie działki

§ 38

  1. Działka jest integralną częścią SO ROD i powinna być zagospodarowana zgodnie z regulaminem , przepisami ustaw i innymi obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa
  2. Granice działki musza być zgodne z planem zagospodarowania istniejącym w Stowarzyszeniu .
  3. Zmiana granic działki wymaga uprzedniej zmiany planu zagospodarowania Stowarzyszenia .
  4. Obowiązek przywrócenia zgodności granic działki z planem zagospodarowania Stowarzyszenia spoczywa na zarządzie . Jednakże obowiązek ten obciąża działkowca , jeżeli samowolnie naruszył granice działki .
  5. W szczególnych wypadkach Zarząd może oddać do odpłatnego używania przez działkowca część gruntu z terenów wspólnych SO ROD wg zasad obowiązujących w SO ROD .

§ 39

Z uwzględnieniem warunków określonych regulaminem , działka może być wyposażona w następujące urządzenia :

  1. Budynek rekreacyjny
  2. Szklarnię , tunel foliowy , okna inspektowe
  3. Studnię , sieć wodociągową , sieć elektryczną , szambo
  4. Zbiorniki wodne w postaci brodzików , basenów , oczek wodnych
  5. Pergolę , trejaże, murki kwiatowe , ogródki skalne , kąciki wypoczynkowe , grill
  6. Piaskownicę , huśtawkę i inne urządzenia rekreacyjne

§ 40

  1. Każda działka musi być wyposażona w kompostownik .
  2. Kompostownik oraz pojemnik z nawozami płynnymi należy umieszczać w zacienionej części działki , w miejscu mniej widocznym , w odległości co najmniej 1 m od granic działki lub mniejszej za pisemna zgodą sąsiadów i zarządu .
  3. Działkowiec ma obowiązek kompostować odpady pochodzenia organicznego , a szczególnie pochodzące z działki , części roślin .

§ 41

  1. Z zastrzeżeniem warunków określonych w przepisach powszechnie obowiązujących działka musi być wyposażona na nieczystości ciekłe ( szambo)

Odpowiedzialność za przestrzeganie warunków sanitarno-higienicznych i ochronę wód gruntowych przed skażeniami ponosi działkowiec

2. Z uwagi na obowiązujące przepisy związane z ochroną środowiska , a szczególnie wód gruntowych i gleby na terenie SO ROD kategorycznie jest zabronione odprowadzania ścieków domowych , odchodów do dołów kloacznych. Stwierdzenie obecności dołu kloacznego na działce upoważnia Zarząd do jej zamknięcia do momentu zlikwidowania takiej budowli.

3.Eksploatacja szamba i wywóz nieczystości musi się odbywać na warunkach określonych w przepisach powszechnie obowiązujących

4. Działkowiec ma obowiązek udokumentować wywóz nieczystości płynnych i okazać je na żądanie zarządu na 24 miesiące wstecz.

5. Zarząd może sprawdzić szczelność zbiorników na nieczystości ciekłe ( szambo) jeżeli zostanie naruszony ust.1 i 2 . Koszty za kontrole ponosi działkowiec.

6.Nie przestrzeganie regulacji z ust. 3 , 4 może spowodować zamknięcie działki w jej użytkowaniu do momentu usunięcia nieprawidłowości .

§ 42

  1. Działkowiec obowiązany jest powiadomić na piśmie zarząd o zamiarze budowy lub rozbudowy budynku rekreacyjnego , załączyć rysunek uwzględniający jego powierzchnię zabudowy , wysokość oraz usytuowanie względem granic działki .
  2. Powierzchnia i wysokość budynku rekreacyjnego nie powinna przekraczać norm określonych w Prawie budowlanym tj. 35m ² na przyziemiu i wysokość 5 m przy dachu 2 spadowym , a nie wyższa jak 4m z dachem płaskim .
  3. Zarząd nakazuje działkowcowi wstrzymanie budowy lub rozbudowy budynku rekreacyjnego w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów prawa Budowlanego.
  4. Działkowiec zobowiązany jest do usunięcia stwierdzonych przez Zarząd nieprawidłowości , a nawet rozebrania budowanego lub rozbudowywanego budynku rekreacyjnego , jeśli naruszenia nie mogą zostać w inny sposób usunięte .

§ 43

  1. Szklarnia na działce może mieć powierzchnię nie przekraczającą 25 m ² i wysokość 3 m. Nie może ona posiadać stałych urządzeń grzewczych , których funkcjonowanie zanieczyszcza środowisko .
  2. Tunele foliowe nie mogą przekraczać 20 % całkowitej powierzchni działki i 3 m wysokości z tym, że w razie jednoczesnego posiadania szklarni i tunelu foliowego ich łączna powierzchnia nie może przekraczać 20% całkowitej powierzchni działki .
  3. Szklarnia i tunel foliowy powinny być usytuowane w odległości nie mniejszej niż 1 m od granic działek sąsiednich , granicy SO ROD i dróg komunikacyjnych w SO ROD.
  4. Zarząd może nakazać rozbiórkę szklarni i tuneli foliowych z powodu nieestetycznego wyglądu lub nieprzestrzegania regulacji przy ich ustawianiu.
  5. Okna inspektowe na działce mogą mieć łączną powierzchnię do 9 m ².

§ 44

  1. Z zastrzeżeniem warunków określonych w przepisach powszechnie obowiązujących zbiorniki wodne na działce mogą mieć powierzchnię :

a) Basen i brodzik łącznie do 15 m ²

b) Oczko wodne do 10 m ²

2.Łączna powierzchnia zbiorników wodnych o których mowa w ust.1 nie może przekraczać powierzchni 15 m², a ich głębokość przekraczać 1m.

3.Odpowiedzialność za warunki sanitarno-higieniczne oraz bezpieczeństwo związane z budową i użytkowaniem zbiornika ponosi działkowiec .

§ 45

  1. Ogrodzenie działki nie może przekraczać wysokości 1,3m i powinno być ażurowe .
  2. Dopuszcza się odstępstwa od tych parametrów w szczególnych sytuacjach np. kiedy działka graniczy z różnymi 2 alejkami .
  3. Umieszczanie na ogrodzeniach ostro zakończonych elementów , drutu kolczastego oraz innych podobnych wyrobów i materiałów jest zabronione .

§ 46

  1. Na granicy działek za pisemną zgodą użytkownika działki sąsiadującej można nasadzać żywopłoty .
  2. Wysokość żywopłotu na granicy pomiędzy działkami ustalają jego użytkownicy
  3. Żywopłoty rosnące przy granicy działki od strony alejki ( lub drogi wewnętrznej ) nie mogą przekraczać wysokości 2 m i Muszą być prowadzone w ten sposób aby nie przerastały poza granicę działki .
  4. Takie same regulacje żywopłotów jak w ust.3 obowiązują żywopłoty rosnące przy granicy SO ROD .

§ 47

  1. Gatunki i odmiany drzew słabo rosnących i karłowatych należy sadzić co najmniej 2 m od granicy działki . W przypadku moreli co najmniej 3 m , orzecha włoskiego , czereśni co najmniej 5 m .
  2. Krzewy owocowe należy sadzić w odległości nie mniejszej niż 1 m od granicy działki , a krzewy leszczyny 3 m
  3. Wszystkie powyższe odległości mogą zostać zmniejszone o połowę wartości pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody sąsiada i Zarządu .

§ 48

  1. Dopuszcza się sadzenie drzew ozdobnych , w tym iglaków . Należy je sadzić w odległości co najmniej 2 m od granic działki .
  2. Krzewy ozdobne słabo rosnące można sadzić 1 m od granicy działki .

§ 49

  1. Działkowiec jest zobowiązany do cięcia i prześwietlania drzew oraz krzewów owocowych i ozdobnych w taki sposób , aby gałęzie nie przekraczały granicy działki . Ogólnie obowiązujące przepisy pozwalają przyciąć gałęzie nie więcej niż 1/3 długości gałęzi , a o zgodę na wycięcie całkowite krzewu lub drzewa starszego niż 10 lat działkowiec musi występować do Zarządu pod rygorem odpowiedzialności karnej związanej z przestrzeganiem przepisów o ochronie środowiska .
  2. W razie niedopełnienia obowiązku przycięcia gałęzi poza granice działki , użytkownik sąsiadującej działki może obciąć przechodzące gałęzie , o ile wcześniej wyznaczył sąsiadowi termin do ich usunięcia
  3. Uprawnienia wynikające z ust.2 przysługują także zarządowi gdy gałęzie przechodzą na teren ogólny SO ROD.

§ 50

  1. Działkowiec zobowiązany jest do zwalczania na użytkowanej działce chorób i szkodników roślin .
  2. Działkowicz może stosować środki chemiczne do ochrony roślin wyłącznie preparatami dopuszczonymi do obrotu .
  3. Zabieg powinien być poprzedzony informacją ostrzegawczą dla sąsiadujących działek i powinien być przeprowadzony z zachowaniem przepisów związanych z bezpieczeństwem dla ludzi , zwierząt i roślin .

§ 51

W SO ROD obowiązuje całkowity zakaz upraw maku oraz innych roślin , których uprawa jest zakazana na ternie Rzeczpospolitej Polskiej .

§ 52

  1. Na terenie SO ROD zakazuje się chowu na działce : kur, królików ,gołębi ,i innych zwierząt hodowlanych .
  2. Działkowiec odpowiada za bezpieczeństwo i szkody jakie mogą wyrządzić przywiezione przez niego zwierzęta domowe , a szczególnie psy. Psy w chwili ich wyprowadzania na teren ogólnodostępny SO ROD obowiązują ogólne przepisy porządkowe. Właściciel lub opiekun ma obowiązek do sprzątania nieczystości pozostawionych po psie lub innym zwierzęciu domowym .

§ 53

1.Działkowiec jest zobowiązany do zagospodarowania i korzystania z działki zgodnie z jej przeznaczeniem i w taki sposób , aby nie stwarzać zagrożeń i utrudnień w korzystaniu z działek przez innych działkowiczów .

2.Działkowicz poruszając się pojazdami mechanicznymi po alejkach wewnętrznych ogrodu nie powinien stwarzać zagrożeń dla innych użytkowników przebywających i poruszających się po alejkach . Na wszystkich alejkach obowiązują przepisy ruchu drogowego.

§ 54

Z uwagi na fakt , iż większość działek na ternie naszego Stowarzyszenia ma charakter rekreacyjny wprowadza się ograniczenia w prowadzeniu głośnych prac budowlanych w następujący sposób :

  1. Uciążliwe , głośne prace budowlane możemy prowadzić w dni powszednie tygodnia maksymalnie od godz.10.00 do godz. 19.00 ( w sobotę i niedziele prace takie są zabronione )regulacje te obowiązują w terminie od 15 czerwca do 15 września . W szczególnych przypadkach za zgodą Zarządu prace te mogą być prowadzone w sobotę od godziny 10.00 do 17.00

§ 55

Na ternie SO ROD cisza nocna obowiązuje w godzinach od 22.00-6.00 rano.

ROZDZIAŁ VIII

Przepisy porządkowe

§ 56

  1. Działkowiec zobowiązany jest:

a) Dbać o estetyczny wygląd działki.

b) Nie zakłócać spokoju sąsiadom ( np. poprzez głośne nastawianie radia i innych urządzeń audiowizualnych , nie zadymiać itp. )

c) Utrzymywać w czystości i dobrym stanie technicznym drogi i alejki poprzez wykaszanie ich na ½ szerokości trawy od strony ogrodzenia działki , a przypadku graniczenia alejki z granicą ogrodu SO ROD całość alejki tj. 100%. jej szerokości.

§ 57

W SO ROD zabrania się :

  1. Zanieczyszczania działek , alejek , terenów przyległych oraz otoczenia ogrodu SO ROD wszelkimi odpadami , w tym pochodzącymi z działki np. gałęziami , chwastami , darnią.
  2. Wrzucania do ogrodowych pojemników na odpady mieszane części roślin , odpadów pobudowanych itp.
  3. Gromadzenia i przechowywania na działce przedmiotów niepotrzebnych do uprawy , a obniżających jej estetyczny wygląd
  4. Spalania na ternie SO ROD wszelkich odpadów w tym wypalania traw .
  5. Mycia , prowadzenia napraw na ternie SO ROD wszelkich pojazdów mechanicznych , w tym na miejscach postojowych
  6. Polowania , detonowania petard, strzelania z wszelkiej broni w tym z pneumatycznej
  7. Naruszania infrastruktury SO ROD , a szczególnie budowania bram , furtek w ogrodzeniu zewnętrznym .
  8. Sadzenia i usuwania drzew i krzewów z terenów ogólnych SO ROD.
  9. Prowadzenia na działce upraw jednorodnych o charakterze produkcyjnym

§ 58

Dopuszcza się spalanie pochodzących z działki części roślin porażonych przez choroby i szkodniki , jeżeli to nie narusza odrębnych miejscowych przepisów prawa miejscowego . Zabiegów tych nie można wykonywać w okresie od 1 maja do 30 sierpnia .

§ 59

Usunięcie z terenów ogólnych SO ROD lub działki drzew lub krzewów , których wiek przekracza 10 lat może nastąpić za zezwoleniem właściwego organu administracji samorządowej na wniosek Zarządu Stowarzyszenia . Działkowicz zainteresowany takim działaniem składa stosowny pisemny wniosek do Zarządu Stowarzyszenia .

§ 61

  1. Alejki ogrodowe powinny posiadać nazwy lub numery.
  2. Działka winna być opisana w widocznym miejscu numerem porządkowym
  1. Wstęp na działkę w czasie nieobecności działkowca lub jego rodziny jest zabroniony.
  2. Przepis ust.1 nie maja zastosowania w przypadku zagrożenia życia lub mienia .
  3. W celu sprawdzenia stanu zagospodarowania działki , sprawdzenia prawidłowości podłączeń instalacji elektrycznej , działkowiec ma obowiązek umożliwić wstęp na działkę i do domu rekreacyjnego osobom upoważnionym przez organy Stowarzyszenia .

§ 62

Korzystanie z energii elektrycznej przez działkowca może odbywać się wyłącznie na zasadach Regulaminu korzystania z energii elektrycznej Stowarzyszenia ( Załącznik nr 1 do regulaminu )

§ 63

  1. W uzasadnionych przypadkach ( np. długotrwała choroba) zarząd może wyrazić zgodę na wniosek działkowca – na ustanowienie opiekuna działki na okres nie dłuższy jak to określono ustawie tj. 2 lat
  2. Odpowiedzialność za skutki opieki ponosi działkowiec , w imieniu którego działał opiekun.

§ 64

Działkowiec odpowiada za działania i szkody wyrządzone przez osoby przebywające za jego zgodą na jego działce i ternie wspólnym SO ROD.

§ 65

  1. Działkowiec ma obowiązek zgłaszania do Zarządu na piśmie zmianę danych osobowych , w tym zmianę miejsca zamieszkiwania , nr telefonu kontaktowego, adresu internetowego .
  2. Działkowicz ponosi odpowiedzialność za skutki nie zgłoszenia zmiany danych osobowych , które mogły mieć wpływ na decyzje zarządu związane z prawem do działki .
  3. W razie zaniedbania obowiązku zgłoszenia zmiany danych lub w przypadku odmowy przyjęcia korespondencji skierowanej do działkowca , po jej powrocie pozostaną jako dowód w aktach i traktowane będą ,jako ze skutkiem doręczenia .

ROZDZIAŁ IX

Opłaty i świadczenia

§ 66

  1. Działkowiec uiszcza corocznie opłatę na rzecz ogrodu w wysokości i terminach uchwalonych przez walne zebranie .Opłata jest przeznaczona na pokrycie kosztów funkcjonowania ROD , w szczególności na zapewnieniu bezpieczeństwa , porządku i czystości , wywozu śmieci oraz bieżącej konserwacji infrastruktury.

§ 67

  1. Uchwałami walnego zobowiązuje się działkowca do uiszczania :

a) Corocznej opłaty na rzecz funduszu remontowo-inwestycyjnego SO ROD.

b) Jednorazowej opłaty inwestycyjnej dla nowo przyjętych działkowców – wyliczonej w następujący sposób – wartość majątku Stowarzyszenia z 31 grudnia poprzedniego roku podzielona przez ilość działek.

c) Wpisowego , jednorazowego dla nowo przyjętych działkowców.

d) Składki członkowskiej członka Stowarzyszenia.

e) Opłaty energetycznej ( pokrycie strat w sieci ,za oświetlenie , napęd bram i energię zużytą przez funkcjonowaniu biura zarządu) .

f) Opłaty za koszty naprawy , usunięcia awarii , dewastacji zniszczeń urządzeń , które są własnością Stowarzyszenia powstałych z winy działkowca . W przedmiotowej sprawie musi zostać podjęta uchwała zarządu .

2.Uchwały , o których mowa w ust. 1 określają wysokość i sposób wyliczenia poszczególnego świadczenia oraz termin ich uiszczenia.

§ 68

Zarząd zawiadamia działkowców o zmianie wysokości opłat i świadczeniach pieniężnych określonych w niniejszym rozdziale w sposób umożliwiający każdemu działkowcowi na zapoznanie się z tą informacją , a w szczególności poprzez zamieszczenie jej na tablicy informacyjnej i stronie internetowej Stowarzyszenia (www.rodzwirek.pl )

§ 69

Małżonkowie będący działkowcami , którym wspólnie przysługuje prawo do działki , opłacają jedna opłatę na rzecz ogrodu i inne świadczenia uchwalone przez walne w wymiarze przypadającym na jedną działkę

ROZDZIAŁ X

Postanowienia końcowe

§ 70

Interpretacja postanowień regulaminu należy do Zarządu Stowarzyszenia prowadzącego SO ROD

§71

Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia tj. w dniu 18 lipca 2015r 

                                                                                                                                                                                                                   Załącznik nr 1 do regulaminu SO ROD Żwirek


 Regulamin korzystania z energii elektrycznej w
Stowarzyszeniu Ogrodowym Rodzinny Ogród Działkowy Żwirek 
w Kołczewie

                          § I. Podłączenie do sieci i korzystanie z energii elektrycznej

1. Korzystanie z energii elektrycznej na działce możliwe jest poprzez podłączenie do sieci ogólno ogrodowej za zgodą Zarządu ROD, którego dokonuje osoba posiadająca uprawnienia do wykonywania robót elektrycznych po wcześniejszym wniesieniu opłaty
elektryfikacyjnej .

2.Energia elektryczna na działce może być wykorzystywana jedynie do celów wynikających z charakteru działki określonego w statucie stowarzyszenia i regulaminie SO ROD, a w szczególności do zagospodarowania i uprawy działki oraz wypoczynku. W celu szczegółowego określenia praw i obowiązków działkowca z tytułu korzystania z energii na działce, wprowadza się następujące zasady w tym zakresie:

■ nowe podłączenie następuje po wniesieniu opłaty elektryfikacyjnej i zgodzie Zarządu ROD na wykonanie przyłącza .

■ nowe przyłącze doprowadza uprawniony elektryk ze wskazanej przez Zarząd szafki energetycznej .

■ koszty nowego przyłącza pokrywa działkowiec,

■ wymianę dotychczasowego zasilania dokonuje uprawniony elektryk po zatwierdzeniu pisemnego wniosku działkowca i wniesieniu opłaty pokrywającej koszty modernizacji,

■ wszelkie instalacje powodujące awarie sieci będą usuwane bez uprzedzenia użytkownika.

3. Wykorzystywanie energii do celów innych niż wymienione w pkt. 2, a zwłaszcza do celów zarobkowych, stanowi przesłankę do zablokowania dostaw energii przez Zarząd ROD.

4. Zgoda Zarządu ROD na podłączenie do sieci energetycznej może być uzależniona od uregulowania wszelkich zobowiązań ciążących na działkowcu w stosunku do ROD. W przypadku zalegania przez działkowca z innymi opłatami na rzecz SO ROD Żwirek w Kołczewie Zarząd ma prawo odłączyć działkowca od ogólno ogrodowej sieci energetycznej do czasu uregulowania zaległości lub zawarcia z nim porozumienia w sprawie ich uregulowania.

5. Działkowicz , który bez wiedzy i zgody Zarządu ROD Żwirek użyczy swojego przyłącza energetycznego innemu działkowiczowi na korzystanie z sieci ogólno-ogrodowej będzie pozbawiony z możliwości korzystania z sieci energetycznej do momentu wniesienia opłaty
w wysokości 500 zł .

6. Rozpoczęcie dostaw energii powinno być poprzedzone przeglądem całości instalacji i akceptacją przez uprawnionego elektryka.

7. Ustala się opłatę za ponowne podłączenie do sieci energetycznej ogólno grodowej w kwocie 100 zł. Z kwoty tej 50 zł zasilać będzie budżet SO ROD Żwirek , a pozostała kwota przekazywana będzie za prace elektrykowi działkowemu . Wszystkie opłaty winny być przelewane na konto bankowe SO ROD Żwirek w Kołczewie tzw. Subkonto .                                                                                             

§II. Rozliczanie zużycia energii

1. Rozliczanie kosztów energii elektrycznej zużytej przez działkowca następuje wg. ceny za 1 kWh stosowanej przez zewnętrznego dostawcę energii w chwili dokonywania wpłaty przez działkowca.

2. Opłaty wnoszone przez działkowców z tytułu korzystania z energii elektrycznej ustalane są na podstawie wskazań indywidualnych pod-liczników. Odczytu zużycia energii elektrycznej dokonuje elektryk działkowy lub osoby wyznaczone przez Zarząd SO ROD w okresach wpływania faktur do stowarzyszenia w Kołczewie .

3.Opóźnienie z uiszczeniem opłaty z tytułu zużytej energii albo opłaty energetycznej ponad miesiąc od daty odczytu może stanowić podstawę do zablokowania dostaw energii.

§III. Opłata energetyczna

1.Wprowadza się pojęcie opłaty energetycznej.

2. Przez pojęcie opłaty energetycznej należy rozumieć opłatę corocznie ustalaną przez Zarząd SO ROD Żwirek w Kołczewie i zatwierdzoną przez Walne
Zebranie Członków, przeznaczoną na pokrycie całkowitych kosztów związanych z eksploatacją sieci ogólno ogrodowej oraz z kosztami oświetlenia terenu i funkcjonowaniem innych ogólnych urządzeń elektrycznych wykorzystywanych przez wszystkich działkowców .

3. Opłata energetyczna przeznaczona jest na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem zautomatyzowanych bram wjazdowych , oświetlenia alejek i strat powstających w trakcie przesyłu energii wewnątrz ogrodu łącznie z opłatą abonamentową i innymi składnikami stałymi stawki sieciowej zawartych w rachunku wystawianym dla ogrodu przez zakład energetyczny oraz innych obciążeń związanych z zarządzaniem siecią.

4.Wysokość opłaty energetycznej ustalana jest na podstawie danych z roku ubiegłego - w szczególności strat wynikających z różnic pomiędzy wskazaniami licznika głównego ,a sumą wskazań wszystkich pod-liczników do niego podłączonych. Dane te powinny być podstawą uzasadnienia opłaty, o której mowa w pkt. 2.

§IV. Nadzór i konserwacja sieci energetycznej

1. Nadzór i konserwacja sieci ogólno-ogrodowej należy do zadań Zarządu SO ROD, który w tym zakresie współdziała z osobą posiadającą kwalifikacje do eksploatacji sieci zgodnie z wymogami przewidzianymi w ogólnie obowiązujących przepisach. W tym celu Zarząd ROD może zaangażować osobę z poza członków ROD. Kopie dokumentów potwierdzających kwalifikacje powinny być złożone do Zarządu ROD.

2. Koszty konserwacji i nadzoru nad siecią ogólno-ogrodową oraz energii zużytej na potrzeby ogólno-ogrodowe, pokrywane są z opłaty przeznaczonej na funkcjonowanie ogrodu.

3. Do zadań elektryka należy w szczególności dokonywanie bieżących napraw sieci ogólno-ogrodowej, nadzór nad jej stanem technicznym i właściwym oznakowaniem.

4. Zarząd SO ROD może powołać komisję energetyczną, do której kompetencji należy w szczególności:

■ zapobieganie nielegalnemu poborowi energii elektrycznej,

■ współpraca z działkowcami w zakresie związanym z korzystaniem z energii elektrycznej,

■ rozwiązywanie sporów związanych z wykorzystywaniem energii elektrycznej,

5. W przypadku nie powołania komisji energetycznej, jej funkcje pełni zespół powoływany doraźnie przez Zarząd SO ROD Żwirek , którego przewodniczącym zawsze jest wskazany członek Zarządu.

§V. Tryb przeprowadzenia kontroli

1. W uzasadnionych przypadkach związanych z koniecznością sprawdzenia stanu technicznego sieci lub w sytuacji wystąpienia
przesłanek świadczących o nieprawidłowościach w korzystaniu z energii elektrycznej przez użytkownika działki, komisja energetyczna powołana przez Zarząd w skład której wchodzi osoba posiadająca kwalifikacje do kontroli urządzeń energetycznych może przeprowadzić kontrolę sieci i instalacji na indywidualnej działce.

2.Przedmiotem badania podczas kontroli jest sposób wykorzystania energii, ustalenie wykonania przyłączy niezgodnych zasadami korzystania z sieci energetycznej , ogólny stan sieci i instalacji - zwłaszcza pod kątem bezpieczeństwa.

3. W trakcie przeprowadzenia kontroli musi być obecny użytkownik działki lub inna wskazana przez niego osoba pełnoletnia.

4. Z kontroli, w trakcie której wykryto nieprawidłowości, sporządzany jest protokół podpisywany przez członków komisji energetycznej oraz elektryka i użytkownika działki lub reprezentującą go osobę. Protokół przedstawiany jest Zarządowi SO ROD. Zaleca się dołączania do protokołu dokumentacji fotograficznej .

5. W przypadku odmowy złożenia podpisu przez osobę lub osoby wymienione w pkt. 4 należy zaznaczyć to w protokole z podaniem przyczyny.

6. Bezpodstawne uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli przez użytkownika działki może być przesłanką do zastosowania opłat statutowych i zablokowania dostaw energii.

7. W uzasadnionych przypadkach Zarząd SO ROD może podjąć decyzję o przeprowadzeniu kontroli całości sieci energetycznej na terenie ogrodu. Z przebiegu kontroli komisja energetyczna sporządza protokół, w którym zawiera dokonane ustalenia i ewentualne zalecenia. Podpisany przez członków komisji energetycznej protokół przedkładany jest Zarządowi SO ROD Żwirek.

§VI. Nielegalny pobór energii

1. Za nielegalny pobór energii elektrycznej należy uznać w szczególności:

  • podłączenie się do sieci energetycznej z pominięciem pod-licznika np. poprzez zainstalowanie puszki przed pod-licznikiem,
  • ingerencję w funkcjonowanie pod-licznika, która wpływa na wskazanie ilości zużycia energii.
  • Podłączenie się do sieci energetycznej poprzez linię energetyczną innego działkowca

2. Stwierdzenie nielegalnego poboru energii elektrycznej skutkuje natychmiastowym odcięciem dopływu energii i zastosowaniem opłat określonej poniżej w § I pkt. 5.

3. Ponowne podłączenie do sieci ogólno-ogrodowej będzie możliwe po usunięciu przyczyn odcięcia i uiszczeniu opłaty w kwocie 100 zł.

4.W celu zdyscyplinowania użytkowników działek korzystających z energii elektrycznej do przestrzegania zasad określonych w niniejszym regulaminie ustala się następujące opłaty za stwierdzone nieprawidłowości:

■ pobór energii bez opomiarowania - 700 zł,

■ uszkodzenie plomby na szafce przyłączeniowej lub na  pod-liczniku energii elektrycznej - 700 zł.

5. Brak uiszczenia przez działkowca opłat energetycznych w okresie rozliczeniowym skutkować będzie zablokowaniem funkcjonalności wydanego mu breloka i pilota do otwierania bram.

§VII. Modernizacja istniejącej sieci

1. Zarząd SO ROD może podjąć prace modernizacyjne sieci energetycznej na terenie ogrodu w oparciu o uchwałę Walnego Zebrania podjętej na uzasadniony wniosek zawierający także sposób pokrycia kosztów modernizacji.

2.Pod-liczniki na podstawie, których dokonywane są rozliczenia z poszczególnymi działkowcami, powinny być zaplombowane oraz zaopatrzone w atest wymagany powszechnie obowiązującymi przepisami.

3.Działkowiec nie może ingerować w funkcjonowanie pod-licznika i sieci ogólno-ogrodowej. Wszelkie działania w tym zakresie są możliwe jedynie za zgodą osób odpowiedzialnych za nadzór nad siecią ogólno-ogrodową. Zerwanie plomb na liczniku może stanowić przesłankę zastosowania w stosunku do winnego tego zdarzenia działkowca opłat przewidzianych w rozdziale VI. "Nielegalny pobór energii" pkt.3.

2.Niniejszy regulamin został zatwierdzony  przez Walne Zebranie w dniu 30 kwietnia 2015r. i obowiązuje z dniem uchwalenia od  2015 roku.                                                                                                                                                                                                        


Regulamin ten stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu

Stowarzyszenia Ogrodowego ROD Żwirek w Kołczewie



Regulamin korzystania z ogrodowej sieci wodociągowej
i rozliczania kosztów poboru wody w Stowarzyszeniu Ogrodowym
Rodzinny Ogród Działkowy Żwirek
w Kołczewie

§ I

Podłączenie do sieci i korzystanie z ogrodowej sieci wodociągowej

1. Korzystanie z ogrodowej sieci wodociągowej na działce możliwe jest poprzez podłączenie do niej za zgodą Zarządu ROD, którego dokonuje działkowiec po uzyskaniu akceptacji „Wniosku o zgodę na przyłączenie działki do ogrodowej sieci wodociągowej”.

2.Woda z ogrodowej sieci wodociągowej na działce może być wykorzystywana jedynie do celów wynikających z charakteru działki określonego
w statucie stowarzyszenia i regulaminie SO ROD, a w szczególności
do zagospodarowania i uprawy działki oraz wypoczynku. Wodą pobieraną z tego ujęcia należy gospodarować oszczędnie. W celu szczegółowego określenia praw
i obowiązków działkowca z tytułu korzystania z wody na działce, wprowadza się następujące zasady w tym zakresie:

  • nowe podłączenie następuje po wniesieniu opłaty wodnej i zgodzie Zarządu
    SO ROD na wykonanie przyłącza;

  • nowe przyłącze doprowadza uprawniona/e osoba/y ze wskazanej przez Zarząd studzienki wodnej;

  • koszty nowego przyłącza pokrywa działkowiec;

  • wymianę dotychczasowego przyłącza wody dokonuje uprawniona/y osoba/y po zatwierdzeniu pisemnego wniosku działkowca i wniesieniu opłaty pokrywającej koszty modernizacji;

  • wszelkie instalacje powodujące awarie ogrodowej sieci wodociągowej będą usuwane bez uprzedzenia użytkownika.

    1. Wykorzystywanie wody do celów innych niż wymienione w pkt. 2, a zwłaszcza do celów zarobkowych, stanowi przesłankę do zablokowania jej dostawy przez Zarząd SO ROD.

  1. Zgoda Zarządu ROD na podłączenie do ogrodowej sieci wodociągowej może być uzależniona od uregulowania wszelkich zobowiązań ciążących
    na działkowcu w stosunku do ROD. W przypadku zalegania przez działkowca
    z innymi opłatami na rzecz SO ROD Żwirek w Kołczewie. Zarząd ma prawo odłączyć działkowca od ogrodowej sieci wodociągowej do czasu uregulowania wszystkich zaległości i zaległości z opłatami za działkę, lub zawarcia z nim porozumienia w sprawie ich uregulowania.

  2. Ustala się opłatę za ponowne podłączenie do ogrodowej sieci wodnej w kwocie 100,00 zł., która będzie zasilać budżet SO ROD Żwirek. Kwota ta winna być przelana na podstawowe konto bankowe SO ROD Żwirek.

6. Działkowiec, który bez wiedzy i zgody Zarządu ROD Żwirek użyczy swojego przyłącza wodnego innemu działkowiczowi na korzystanie z ogrodowej sieci wodociągowej będzie pozbawiony możliwości korzystania z niej, oraz poniesie karę administracyjną w wysokości 500,00 zł. Wysokość kary może ulec zmianie przez podjęcie odpowiedniej Uchwały Walnego Zebrania.

7. Rozpoczęcie dostaw wody powinno być poprzedzone przeglądem całości instalacji
i akceptacją przez uprawnioną osobę przez zarząd.



§ II

Rozliczanie zużycia wody

1. Rozliczanie kosztów zużytej wody z sieci wodnej przez działkowca następuje według ceny za 1 m3 stosowanej przez zewnętrznego dostawcę wody w chwili dokonywania wpłaty przez działkowca.

2. Opłaty wnoszone przez działkowców z tytułu korzystania z wody z ogólno ogrodowej sieci wodociągowej ustalane są na podstawie wskazań indywidualnych wodomierzy. Odczytu zużycia wody dokonuje/ą osoba/y wyznaczone przez Zarząd SO ROD w okresach ustalonych przez zarząd stowarzyszenia.

3.Opóźnienie z uiszczeniem opłaty z tytułu zużytej wody albo opłaty wodnej ponad jeden miesiąc od daty odczytu stanowi podstawę do zablokowania dostaw wody z ogrodowej sieci wodociągowej.

§ III

Opłata wodna

1.Wprowadza się pojęcie opłaty wodnej.

2. Przez pojęcie opłaty wodnej należy rozumieć opłatę corocznie ustalaną przez Zarząd SO ROD Żwirek w Kołczewie i zatwierdzoną przez Walne
Zebranie Członków, przeznaczoną na pokrycie całkowitych kosztów związanych
z eksploatacją ogrodowej sieci wodociągowej oraz z kosztami związanymi
z jej utrzymaniem.

4.Wysokość opłaty wodnej ustalana jest na podstawie danych z roku ubiegłego,
a w szczególności strat wynikających z różnic pomiędzy wskazaniami wodomierza głównego, a sumą wskazań wszystkich wodomierzy do niego podłączonych. Dane te powinny być podstawą uzasadnienia opłaty, o której mowa w pkt. 2.

§ IV

Nadzór i konserwacja ogrodowej sieci wodociągowej

1. Nadzór i konserwacją ogrodowej sieci wodociągowej należy do zadań Zarządu SO ROD, który w tym zakresie może współdziałać z osobą/ami zatrudnionymi przez zarząd.

2. Koszty konserwacji i nadzoru nad ogrodową siecią wodociągową
oraz wody zużytej na potrzeby ogrodowe, pokrywane są z opłaty wodnej przeznaczonej na funkcjonowanie ogrodu.

  1. Zadania osoby upoważnionej do nadzoru nad ogólną ogrodową siecią wodociągową ustala zarząd

  2. Zarząd SO ROD może powołać komisję wodną, do której kompetencji należy
    w szczególności:

  • zapobieganie nielegalnemu poborowi wody;

  • współpraca z działkowcami w zakresie związanym z korzystaniem z ogrodowej sieci wodociągowej;

  • rozwiązywanie sporów związanych z wykorzystywaniem wody z o ogrodowej sieci wodociągowej.

5. W przypadku nie powołania komisji wodnej, jej funkcje pełni zespół powoływany doraźnie przez Zarząd SO ROD Żwirek, którego przewodniczącym zawsze jest wskazany członek Zarządu.

§ V

Tryb przeprowadzenia kontroli

1. W uzasadnionych przypadkach związanych z koniecznością sprawdzenia stanu technicznego ogrodowej sieci wodociągowej lub w sytuacji wystąpienia przesłanek świadczących o nieprawidłowościach w jej korzystaniu
i nieprawidłowego wykorzystania wody przez użytkownika działki, komisja wodna powołana przez Zarząd, może przeprowadzić kontrolę sieci i instalacji
na indywidualnej działce.

2.Przedmiotem badania podczas kontroli jest sposób wykorzystania wody, ustalenie wykonania przyłączy niezgodnych z zasadami korzystania z ogrodowej sieci wodociągowej, ogólny stan sieci i instalacji - zwłaszcza pod kątem bezpieczeństwa.

3. W trakcie przeprowadzenia kontroli musi być obecny użytkownik działki lub inna wskazana przez niego osoba pełnoletnia.

4. Z kontroli, w trakcie której wykryto nieprawidłowości, sporządzany jest protokół podpisywany przez członków komisji wodnej oraz użytkownika działki
lub reprezentującą go osobę. Protokół przedstawiany jest Zarządowi SO ROD. Zaleca się dołączania do protokołu dokumentacji fotograficznej.

5. W przypadku odmowy złożenia podpisu przez osobę lub osoby wymienione
w pkt. 4 należy zaznaczyć to w protokole z podaniem przyczyny.

6. Bezpodstawne uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli przez użytkownika działki może być przesłanką do zastosowania opłat regulaminowych i zablokowania dostaw wody.

7. W uzasadnionych przypadkach Zarząd SO ROD może podjąć decyzję
o przeprowadzeniu kontroli całości ogrodowej sieci wodociągowej na terenie ogrodu. Z przebiegu kontroli komisja wodna sporządza protokół, w którym zawiera dokonane ustalenia i ewentualne zalecenia. Podpisany przez członków komisji wodnej protokół przedkładany jest Zarządowi SO ROD Żwirek.

§ VI

Nielegalny pobór wody z ogrodowej sieci wodociągowej

1. Za nielegalny pobór wody należy uznać w szczególności:

  • podłączenie się do sieci wodnej z pominięciem wodomierza np. poprzez zainstalowanie ujęcia wody przed wodomierzem;

  • ingerencję w funkcjonowanie wodomierza, która wpływa na wskazanie ilości zużycia wody;

  • podłączenie się do ogrodowej sieci wodociągowej poprzez sieć wodną innego działkowca.

2. Stwierdzenie nielegalnego poboru wody z ogrodowej sieci wodociągowej skutkuje natychmiastowym odcięciem dopływu wody i zastosowaniem opłat określonej w § I pkt. 6.



    3. W przypadku naruszenia postanowień niniejszego regulaminu w postaci:

  • pozaregulaminowego wykonania przyłącza wodnego;

  • niezgłoszenia wodomierza (także jego zmiany);

  • manipulowania przy wodomierzu mającego na celu zafałszowanie prawidłowego naliczania zużycia wody;

  • pobieranie wody bez zgłoszenia, usuwanie nałożonych plomb i zabezpieczeń;

  • opóźnienia w zapłacie za zużycie wody przekraczającej 1 miesiąc

  • zaleganie z innymi opłatami na rzecz SO ROD Żwirek w Kołczewie

Zarząd SO ROD może podjąć decyzję o odłączeniu dopływu wody do działki. Ponowne jej włączenie może nastąpić po usunięciu wszystkich uchybień, wpłat zaległości w opłatach, wpłaceniu kary administracyjnej i kwot podanych powyżej.



§ VII

Modernizacja istniejącej ogrodowej sieci wodnej

1. Zarząd SO ROD może podjąć prace modernizacyjne ogrodowej sieci wodociągowej na terenie ogrodu w oparciu o uchwałę Walnego Zebrania podjętej na uzasadniony wniosek zawierający także sposób pokrycia kosztów modernizacji.

2.Wodomierze na podstawie, których dokonywane są rozliczenia z poszczególnymi działkowcami, powinny być zaplombowane oraz zaopatrzone w atest wymagany powszechnie obowiązującymi przepisami.

3.Działkowiec nie może ingerować w funkcjonowanie studzienek pomiarowych. Wszelkie działania w tym zakresie są możliwe jedynie za zgodą osób odpowiedzialnych za nadzór nad tą siecią.







§ VIII

Przystąpienie do istniejącej ogrodowej sieci wodociągowej

1. Działkowiec, który zamierza podłączyć dzierżawioną działkę do ogrodowej sieci wodociągowej:

a) zapoznaje się z niniejszym regulaminem;

b) składa do Zarządu ogrodu wniosek pisemny, którego wzór stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego regulaminu. Wzór wniosku zawiera warunki, których spełnienie przez Wnioskodawcę powoduje, że jest on poddany rozpatrzeniu. Niepełny wniosek nie jest przez Zarząd rozpatrywany;

c) po uzyskaniu zgody na dokonanie podłączenia działkowiec wnosi opłatę inwestycyjną i wodną.

2. Decyzja odmowna w sprawie przyłączenia działki do ogrodowej sieci wodociągowej wymaga pisemnego uzasadnienia.


§ IX

Wymagania techniczne dotyczące instalacji wodnej

1. Zakup, montaż i zabezpieczenie studzienki pomiarowej wykonuje zarząd ROD.

2. Usytuowanie głównego zaworu odcinającego musi znajdować się w obrębie danej działki.

3. Po wykonaniu wszystkich prac należy zgłosić Zarządowi SO ROD przygotowaną instalację wodną, do odbioru technicznego.





Niniejszy regulamin został zatwierdzony przez Walne Zebranie w dniu 02 maj 2023 r. Uchwałą Nr................, obowiązuje od dnia uruchomienia sieci wodociągowej na ogrodach 30 maj 2022 roku.